خط دوم متروی تبریز چه موقع افتتاح میشود؟

به گزارش نبض آذربایجان، دیروز در یکصد و شصت و یکمین جلسه شورای شهر تبریز بود که با قید دو فوریت و متن لایحه شهرداری تبریز مبنی بر استفاده از تسهیلات ۴۲۰ میلیون یورویی فاینانس برای تامین خط دوم قطار شهری تبریز به تصویب اعضا رسید.
چنانکه یعقوب هوشیار، شهردار تبریز در این خصوص با بیان اینکه ۵۰ درصد این اعتبار از طریق اوراق بانکی و ۵۰ درصد دیگر نیز با حمایت دولت تامین میشود، یادآور شده بود: قرارداد ۴۲۰ میلیون یورویی خرید تجهیزات از جمله خرید سیستم سیگنالینگ به همراه واگنها خط دو مترو تبریز به صورت فاینانس با طرف چینی منعقد شده است.
او همچنین پیشتر نیز زمان اتمام پروژه در ایستگاههای فاز اول را در سه ماهه اول ۱۴۰۴ دانسته و گفته بود: ۲ دستگاه حفار (TBM) از شرق و غرب تبریز به حفاری تونل عمیق مشغولاند و طبق زمانبندی پیش میروند و ایستگاههای فاز اول از ایستگاه قراملک تا میدان دانشسرا در خط ۲ در اولویت اجرایی قرار دارند. البته در حال حاضر یکی از بزرگترین موانع ما، در خط ۲، تملکات لازم در مسیر و پیرامون ایستگاههاست درصدد رفع آن هستیم.
سه ماه اول سال آینده، حفاری تونلهای خط دو به اتمام میرسد
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز نیز پیشتر در گفتگویی یادآور شده بود که بودجه سال جاری شهرداری تبریز ۲۰ هزار میلیارد تومان است که به لحاظ اهمیت پروژه قطارشهری تبریز یک پنجم این بودجه نزدیک به چهار هزار میلیارد تومان برای قطارشهری اختصاص یافته است که از این میزان اعتبار ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای خط ۲ هزینه میشود.
وی با بیان اینکه برای تکمیل فاز یک این خط به طول هشت کیلومتر نیز به حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است، گفت: اعتبار نیاز داریم تا عملیات سویل، زیرسازی، روسازی، ریل گذاری، احداث ایستگاهها و ناوگان ریلی آن تکمیل و به بهره برداری برسد و تا چهار سال آینده این خط از قراملک تا باغمیشه به بهره برداری میرسد.
وحیدکیا با اشاره بر اینکه هم اکنون حفاری در دو جبهه شرقی و غربی این خط در حال انجام بوده، گفت: تلاش میشود تا پایان سال جاری یا نهایت سه ماه اول سال آینده حفاری تونلهای این خط به اتمام برسد.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز با بیان اینکه تلاش میشود فاز اول این خط و پنج ایستگاه آن تا دو سال آینده تکمیل و به بهرهبرداری برسد، گفت: در زمان کنونی خط دو قطار شهری تبریز دارای ۲۴ تا ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی است و در کنار اجرای عملیات حفاری این خط، ایستگاههای خط ۲ به ویژه در فاز یک در ایستگاههای یک تا هشت در قراملک، خانه سازی، شهرک امام، آخونی، قره آغاج، درب گجیل، سه راه محققی (سه راه امین) و جلوی استانداری اجرا میشود.
۱۴۰۴، ایستگاه پایانی خط دو
خط دوم متروی تبریز به طول حدود ۲۲ کیلومتر، در حال حاضر طولانیترین مسیر از شبکه ریلی تبریز است. این خط، شامل ۲۰ ایستگاه است که از محدوده زمینهای قراملک تبریز (کارخانه کود آلی) شروع شده، از طریق خیابان وحدت و میدان قراملک (اولین ایستگاه) و پس از عبور از زیر خیابان آخونی، خیابان قدس، سه راه امین، میدان دانشسرا، وارد خیابان عباسی شده و تا میدان شهید فهمیده امتداد یافته و در ادامه مسیر به سمت سه راهی ولیعصر، میدان استاد معین و در نهایت در میدان بسیج خاتمه مییابد.
در طرح توسعه این خط، گذر از منطقه خاوران و اتصال به ایستگاه راهآهن خاوران در مسیر راهآهن تبریز-میانه در نظر گرفته شده است. قرار است فاز نخست این خط، سال ۱۴۰۴ به بهرهبرداری برسد.
برچسب ها :مترو
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0