شب قدر، شب سلام و رحمت و مملو از سلامتی و توام با قداست است

به گزارش نبض آذربایجان، حجتالاسلام والمسلمین اسماعیل روشنتن، با اشاره به نزدیک شدن شبهای قدر، اظهارکرد: احیاء به معنای زنده کردن است و در اصطلاح به معنای شبزندهداری است و به بیدارماندن در شبهای خاص و مشغول شدن به دعا و مناجات گفته میشود
فضیلت شبهای قـدر
وی در خصوص فضیلت شبهای قدر گفت: براساس آیات قرآن شبقدر، شب نزول قرآن است «إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ» و بر اساس روایات، از پیامبراکرم(ص) روایت شده است که «شَهرُ رَمَضانَ سَیِّدُ الشُّهورِ، و لَیلَةُ القَدرِ سَیِّدَةُ اللَّیالی بحار الأنوار» یعنی ماه رمضان سرور ماهها است وشب قدر سرور شبها است.
وی ادامه داد: در روایتی زیبا، امام صادق(ع) شب قدر را قلب ماه مبارکرمضان معرفی کرده و میفرمایند «قَلبُ شَهرِ رَمَضانَ لَیلَةُ القَدرِ» و بایدخاطر نشان کرد که در تمام سال شبی به برتری و فضیلت شب قدر نمیرسد و رسول خدا(ص) میفرمایند «ان اللّٰه وهب لامتی لیلة القدر لم یعطها من کان قبلهم»شب قدر از موهبتهای خداوند بر مسلمانان است و هیچ یک از امتهای پیشین از این موهبت برخوردار نبودهاند.
این کارشناس مذهبی با اشاره به سوره مبارکه قدر در قرآنکریم، در خصوص فضیلت شبقدر افزود:«لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ» شب قدر شبی است که از هزاران ماه بهتر است.
اهمیت شبهای قـدر
استاد حوزه و دانشگاه در مورد اهمیت شبقدر افزود: باتوجه به مطالبی که ذکر شد معلوم میشود که شب قدرشبی است که از هزار ماه افضل است و مرحوم میرزاجواد آقا ملکی تبریزی در کتاب المراقبات آورده است که پیامبر (ص) می فرمایند «درهای آسمانها در شب قدر باز میشود. بنابراین بندهای در آن شب نماز نمیخواند، مگر اینکه خداوند متعال در مقابل هر سجدهای درختی در بهشت برای او مینویسد که اگر سواره، صد سال در سایه آن حرکت کند به انتهای سایهاش نمیرسد، و در مقابل هر رکعت خانهای از در و یاقوت و زبرجد و مروارید و در مقابل هر آیهای تاجی از تاجهای بهشت، و در مقابل هر «سبحان اللّه» گفتن پرندهای از پرندگان بهشت، و در مقابل هر نشستن درجهای از درجات بهشت، و در مقابل هر تشهدی غرفه ای ازغرفههای بهشت، و در مقابل هر سلام دادن، لباسی از لباسهای بهشت برای او مینویسد. و آنگاه که سپیده صبح بدمد.»
وی ادامه داد: نیز آمده است که فرشتگان در شب قدر فرود آمده و در زمین پخش میشوند، و بر مجالس مؤمنین گذشته، بر آنان سلام میکنند و برای دعاهای آنها «آمین» میگویند، تا آنگاه که سپیده دم طلوع کند.
حجتالاسلام روشنتن همچنین در خصوص شکوه شبقدر افزود: در این شب دعای کسی رد نمیشود مگر دعای عاقوالدین، قطع کننده رحم نزدیک، کسی که شراب بنوشد و کسی که دشمنی مؤمنی در دلش باشد.
وی ادامه داد: در مورد اهمیت شبقدر، همینقدر بس که خداوند سورهای در خصوص این شب نازل فرموده و در این سوره خطاب به پیامبرش میفرماید«وَمَاأَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ» و تو چه میدانی که شب قدر چیست؟ و آنگاه خداوند به عظمت و بزرگی شبقدر اشاره کرده و میفرماید«لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْر»به این معنا که شبقدر از هزار ماه بهتر است
حجت الاسلام والمسلمین روشنتن اظهار کرد: شخصی خدمت امام باقر (علیهالسّلام) عرض کرد «مراد از اینکه شب قدر بهتر از هزار ماه است، چیست؟» ایشان فرمودند «العَمَلُ الصّالِحُ فيها مِنَ الصَّلاةِ وَالزَّكاةِ وأنواعِ الخَيرِ، خَيرٌ مِنَ العَمَلِ في ألفِ شَهرٍ لَيسَ فيها لَيلَةُ القَدرِ»به این معنا که«کار شایستهای مانند نماز، زکات و انواع خوبیها در آن شب برتر از هر کار شایستهای است که در مدت هزار ماه که شب قدر در آن نیست انجام شود».
تاثیرات شب قـدر در سایر ایام
این استاد حوزه و دانشگاه، باتوجه به احادیث با اشاره به یکی دیگر از ویژگیهای شب قدر، تأکیدکرد: که تقدیر امور مردم و سامانبخشی اوضاع و احوال آنان در طول سال، در این شب رقم می خورد شبی که سرنوشت همه کارهایی که تا سال آینده پیش خواهد آمد، در این شب فرود میآید.
وی ادامه داد: البته سرنوشت انسان در شب قدر و رقم خوردن آنچه در یک سال آینده بر او خواهد گذشت، به معنای آن نیست که او به طور کامل در برابر این سرنوشت، بی اختیار باشد، و برای تغییر آن، هیچ کاری از او بر نیاید؛ بلکه او میتواند در سایه دعا و توسّل و با انجام دادن کارهای شایسته، مقدّرات حتمی خود را که در شب قدر، رقم خوردهاند، تغییر دهد.
وی یادآور شد: از این رو، امام باقر (ع) فرموده است«فَما قُدِّرَ فی تِلک اللَّیلَةِ وقُضِیَ فَهُوَ مِنَ المَحتُومِ و للّه عزوجل فیهِ المَشِیَّةُ» به این معنا که آنچه در آن شب، مقدّر (معیّن) شده، حتمی است و البته خدا میتواند در آنها، آنگونه که بخواهد، عمل کند و همچنین از امام رضا (ع) نقل شده است که “خداوند در شب قدر آنچه را که از این سال تا سال بعد پیش خواهد آمد، مقدّر میفرماید؛ از زندگی یا مرگ، از خوب یا بد یا روزی. پس آنچه خداوند در این شب مقرر میکند، به حتم واقع خواهد شد.
روشنتن در ادامه به وقایع شبقدر در کلام علامه طباطبایی اشاره کرد و گفت: دراین شب وقایع بزرگی اتفاق می افتد که عبارتند از:
۱- نزول قرآن: ظاهر آیه شریفه «انا انزلناه فی لیله القدر» این است که همه قرآن در شب قدر نازل شده است و چون تعبیر به انزال کرده که ظهور در یکپارچگی و دفعی بودن دارد نه تنزیل که ظاهر در نزول تدریجی است.
۲- تقدیر امورات: خداوند متعال در شب قدر حوادث یک سال آینده را از قبیل مرگ و زندگی، وسعت یا تنگی روزی، سعادت و شقاوت، خیر و شر، طاعت و معصیت و… تقدیر می کند.
۳-نازل شدن ملائکه و روح: بر اساس آیه شریفه «تنزل الملئکه والروح فیها باذن ربهم من کل امر» ملائکه و روح در این شب به اذن پروردگارشان نازل می شوند. مراد از روح آن روحی است که از عالم امر است و خدای متعال درباره اش فرموده است«قل الروح من امر ربی »
۴-سلامت و امنیت: قرآن کریم در بیان این ویژگی شب قدر می فرماید: «سلام هی حتی مطلع الفجر» کلمه سلام و سلامت به معنای عاری بودن از آفات ظاهری و باطنی است. و جمله «سلام هی » اشاره به این مطلب دارد که عنایت الهی تعلق گرفته است به این که رحمتش شامل همه آن بندگان بشود که به سوی او روی می آورند و نیز به اینکه در خصوص شب قدر باب عذابش بسته باشد.
۵-اختصاص به امام زمان (عج): از جمله ویژگیهای شب قدر اختصاص داشتن آن به امام زمان (عج) است. در تفسیر قمی در ذیل آیه ذیل «تنزل الملائکة و الروح فیها» چنین آمده است: ملائکه و روح القدس بر امام زمان (عجّلاللهفرجهالشریف) فرود میآیند و هر آنچه از وقایعی که ثبت کردهاند، به ایشان تقدیم میکنند
۶-احیاء: از ویژگیهای مهم این شب احیاء و نیایش به درگاه الهی است.
درخصوص تاثیر خواندن قرآن ودعا دراین ایام ماه مبارک و شبهای قـدر
مدیرکل حوزههای علمیه استان آذربایجان شرقی بیان کرد: براساس آیه شریفه «قُلْ مَا يَعْبَأُ بِكُمْ رَبِّي لَوْلَا دُعَاؤُكُمْ» دعا کردن در همه زمان ها و اوقات به ویژه زمان های مقدس ارزشمند است چون اگر بنده دعایی نداشته باشد اصلا ارزشی درپیشگاه الهی ندارد.
وی در ادامه موضوع مذکور افزود: به قول مرحوم عارف کامل آیت الله شاه آبادی، دعا قرآن صاعد است هم چنان که قرآن کتاب نازل است. اگرقرآن از بالا نازلشده دعا هم کلام بنده ای است که به بالا می رود «الیه یصعد الکلم الطیب».
حجت الاسلام روشنتن، درمورد قرار گرفتن قرآن در بالای سر در شبهای احیا اظهار کرد: قرار دادن کتاب آسمانی قرآن در بالای سر نشان از این است که همیشه باید درسایه قرآن بود.
وی در پایان با اشاره به یکی از اموراتی که انسان را ازغفلت خارج می کند انس با قرآن است افزود: «فاقروا ماتیسر من القرآن» انسان هرچه قدر می تواند باید قرآن بخواند لذا درماه مبارک رمضان ، وقتی انس با قرآن بیشتر می شود لذت آن را در سایر ایام درک خواهد شد.
حجتالاسلام روشنتن گفت: یکی از الطاف خداوند در وجود اهل بیت(ع) این است که ائمه اطهار(ع) سخن گفتن با خدا و لذت مناجات در این ماه با ادعیه سحر وابوحمزه و شبها با افتتاح را به ما یاد دادهاند و این میتواند شروع مناسبی برای انس با دعا درسایر ایام باشد چرا که ماه مبارک رمضان را اول سال تربیتی ذکر کرده اند.
انتهای پیام /
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0